IMG_5799Lidt om min tilgang til yoga:
Yoga er blevet tolket på mange måder i vesten og der er i dag lige så mange måder at dyrke yoga på, som der er folk der gør det. Yogaen jeg underviser i, er meget blid. Dvs. der er god tid til hver øvelse. Øvelserne vil være både styrkende og afspændende. Mange øvelser foregår liggende på bløde futonmåtter. Yogacenteret har måtter, tæpper, øjnpuder mv. Så alt du skal gøre er at møde op i behageligt tøj.

Min undervisning handler ligeledes om at få stilnet sindet og nervesystemet. Med en travl hverdag og en masse fart på er vores kroppe ofte i alarmberedskab det meste af tiden. Vi overhører tit kroppens forsøg på at sige fra. Vi har travlt med at ”bruge” kroppen og ikke ”være” kroppen. Signaler på en krop der ikke trives kan fx være hovedpiner, fordøjelsesbesvær, lændesmerter, tungsind, søvnløshed mv.

Yogastillingerne kombinerer jeg med Yoga Nidra, som er afspænding/meditation. I denne fase, får det sympatiske nervesystem (den del af nervesystemet, som er på arbejde, når vi er under stresspåvirkning), lov at falde til ro og mærke, at der ikke er fare på færde. Det giver plads til det parasympatiske nervesystem, som så kan få lov at gøre sit arbejde i form af at ”regenerere kroppen”.
Kort sagt giver yogaen kroppen plads og lov til at gøre det arbejde den er bedst til, nemlig at holde kroppen i balance.